luni, 13 ianuarie 2020

Genova (1)

Ultima am fost la Genova la sfârșitul lui ianuarie 2017 și nu mă gândeam că voi reveni atât de repede. Dar am avut această fericită ocazie, căci Genova este un oraș minunat ce merită explorat mai pe îndelete.
O să sar peste textul de deschidere, am făcut acest lucru în articolele despre prima vizită acolo. De ajuns să spun că vorbim despre un oraș din nord-vestul Italiei, care, în perioada medievală, a fost o puternică, bogată și arogantă republică maritimă, egala și adversara ireductibilă a Veneției.

Din păcate una din primele imagini care ne-au întâmpinat a fost dezastrul Podului Morandi. Viaductul, pe care ar fi trebuit să intrăm și noi în oraș, s-a prăbușit cu doar câteva zile mai înainte. Aproape 50 de oameni au murit atunci.

Gara principală a orașului a fost construită în 1860.

Partea cea mai veche a orașului este caracterizată de străduțe înguste.




Orașul vechi ocupă fâșia îngustă de teren de pe malul mării. Când cetatea s-a dezvoltat, iar populația a crescut, prima soluție găsită a fost supraînălțarea clădirilor. Când nici asta nu a mai fost de ajuns s-a trecut la ocuparea treptată a dealurilor înconjurătoare.



Catedrala Sf. Laurențiu (sec. 12-14).

Piața din fața catedralei.


Biserica Buna Vestire a fost construită în sec. 16 (începând cu 1520) cu banii ordinului franciscan. Secolul următor au fost finalizate operele de artă din interior ce aparțin unor mari artiști ai curentului baroc din Genova.












Palatul Gerolamo Grimaldi (sec. 16-18) este inclus (ca multe din palatele genoveze) în lista monumentelor UNESCO.


Galata - Museo del Mare este un muzeu dedicat istoriei navigației genoveze. I-au zis Galata după numele coloniei genoveze din Constantinopol (Istanbul). În ciuda trecutului marinăresc grandios, muzeul este slăbuțel și nu prea își merită cei 19 euro. Din fericire în acest preț intră și vizitarea unui submarin construit în anii '70 (Nazario Sauro pre numele său).





Păi da. Pentru cine nu știe, Columb era genovez. Și oricum prima dată și-a oferit serviciile regelui portughez. Care l-a refuzat pentru că portughezii erau pe cale să ajungă în India înconjurând Africa, nu aveau nevoie de o nouă rută mult mai periculoasă (ce-i drept, și mai scurtă) peste Oceanul Atlantic.

Instrumente de navigație medievale.




Replica fidelă a unei galere genoveze din sec. 16.









Neptun este replica unui galion (navă militară) spaniol din sec. 17. Sau se vrea replica. Pentru că este prea mare și cu prea multe tunuri. În epocă o navă de acest fel ar fi avut un echilibru precar și nu ar fi putut înfrunta oceanul. Dovadă că Neptun este din lemn doar de la suprafață, partea scufundată este din oțel și are și două motoare mici. Oricum, nu vorbim despre o reproducere științifică. De fapt, nava a fost construită în 1985 pentru filmul Pirații regizat de Roman Polanski. Poate fi vizitată pentru prețul cam mărișor de 6 euro.







Niciun comentariu: