joi, 1 septembrie 2011

Transalpina

Ce se zice.
Pâi, se zice cum că romanii au construit primii o şosea prin locurile astea, în timpul celui de-al doilea război dacic. Ca unul, care are ceva specializare pe istoria veche a României, nu cred povestea asta. Foarte probabil că şi-or fi mutat ceva trupe uşoare pe acolo, dar atestare de şosea romană peste Parâng nu am auzit să existe.
Se mai zice că ar fi fost pavată cu piatră la ordinele lui Carol II, prin 1935 sau 1938. Posibil, dar mă îndoi sincer că vorbim de toată lungimea ei. Poate până la Rânca sau ceva de genul ăsta. Rexulică mergea, din când în când, la vânătoare, în zonă fiind urşi.
Şi se mai zice că ar fi fost integral asfaltată şi utilizată de germani în IIWW. Nici asta nu cred. Alde nepoţii lui Siegfrid sunt de felul lor destul de pragmatici, mai ales pe timp de război. Ce să facă cu o şosea azvârlită peste munţi? Nu are valoare strategică, decât dacă te baţi pe acolo şi nu permite în niciun caz transporturi grele, la cât de încârcălită este. În plus, la stânga şi la dreapta ei sunt două foarte utilizate şi azi artere: Valea Jiului, respectiv Valea Oltului.
Ce este.
Pâi, precum reiese şi de mai sus, este o şosea. Are vreo 150 km şi leagă Novaci de Sebeş. Traseul trece peste Munţii Parâng, pe care-i traversează de la sud la nord. Intersectează creasta în Pasul Urdele, la 2145 m, ceea ce o face cea mai înaltă şosea alpină din România. Mai înaltă decât Transfăgărăşanul cu vreo 100 m. În opinia mea este, deasemenea, mai frumoasă şi mai spectaculoasă. În general este (sau era, că eu am trecut pe acolo la sfârşitul lui iulie) asfaltă. Au rămas doar câţiva kilometri neasfaltaţi, dar se poate trece cu orice maşină. Altfel, nu este terminată complet. Nu are parapeţi laterali, pământul pare că se mai surpă prin unele locuri, nu e "dungată". Nici acum nu are vreo importanţă în sensul de coridor rutier. Sunt serpentine unde nu poţi lua curba cu un microbuz, darămite cu un tir. Singurul ei scop, de altfel şi anunţat oficial, este cel turistic. Se vorbeşte că de la anul, când va fi gata, va să se introducă şi un fel de taxă de tranzitare, măcar în weekend. Eu găsesc că este o idee excelentă. O astfel de şosea se întreţine greu şi cu bani mulţi.
Una peste alta, este o locaţie fantastică, care se merită văzută. Şi este văzută. Am înţeles că mii de automobile o străbat la sfârşit de săptămână. Mergeţi şi-o vedeţi! Şi cât mai curând, până n-o strică meltenii şi pe asta.
Mai jos sunt câteva fotografii.


Serpentine deasupra staţiunii Rânca


Traseul de creastă al Parângului traversează Transalpina










Trebuie condus cu mare atenţie (mai ales dacă e aglomeraţie) pentru că uneori şoseaua arată aşa...

...sau chiar aşa.

Niciun comentariu: