marți, 13 septembrie 2016

Regata Marilor Veliere 2016

A avut loc între 8-11 septembrie la Constanţa. La dana, unde acostează în mod obişnuit navele de călători, au acostat mai multe veliere din România, Rusia, Bulgaria şi Spania. Erau aşteptate şi două veliere din Polonia şi Germania,care, însă, nu au mai ajuns. Rusia a avut cele mai multe nave - vreo 6, dar numai 3 erau "mari veliere" (tall ships); celelalte 3 se încadrau în clasa velierelor de clasă D, adică nişte bărci cu pânze. Parada de la Constanţa a constituit doar evenimentul de deschidere. De aici corăbiile urmează să navigheze peste Marea Neagră la Novorosiisk (Rusia), apoi la Batumi (Georgia) şi înapoi pe coasta de vest la Varna (Bulgaria).


Adornate este un velier de clasă B - un schooner (sau goeletă) cu două catarge, care navighează sub pavilion românesc. Are 45 de metri lungime, 6,6 metri lăţime şi 250 de tone. A fost construită în 1960 în Olanda, apoi achiziţionată şi modernizată în 2006 de o companie românească specializată în croaziere de lux. Catargele sale susţin doar vele triunghiulare, fiind special proiectată pentru navigaţia în volte (cu vântul în faţă).




Atyla este tot un schooner cu două catarge. A fost construit între 1980-1984 în Spania, dar navighează sub pavilion Vanuatu. Este singura dintre navele participante realizată în întregime din lemn şi prin tehnici manuale - lemn de iroko (un arbore african), considerat printre cele mai dure şi rezistente din lume. Are 31,28 metri lungime şi 7 metri lăţime.




Royal Helena este un velier de clasă A - o barquetină sub drapel bulgar. Barquetina este o navă cu trei catarge, mai mică decât o barque şi mai mare decât o brigantină, care are vele pătrate doar pe primul catarg şi triunghiulare pe celelalte. Acest fapt le ajută să "strângă" vântul mai bine cu un echipaj redus. În acelaşi timp le limitează dimensiunile şi viteza la vânt puternic din pupa. Nava a fost lansată la apă în 2009 la Varna. Are 54 m lungime pe 8 lăţime.



Kaliakra este tot o barquetină bulgărească. A fost construită în 1984 la Şantierele navale din Gdansk, Polonia. Are 52 de metri lungime x 8 metri lăţime şi un deplasament de 392 de tone. Este modelul după care a fost proiectată şi Royal Helena. Este una dintre cele mai rapide veliere din lume, câştigând o serie de premii la numeroase regate. De exemplu, în 1992, la o regată peste Atlantic, organizată cu ocazia a 500 de ani de la prima călătorie a lui Columb, Kaliakra a sosit a treia din 142 de nave.


Mir (Pace) este o fregată rusească - o navă de clasă A, de mari dimensiuni, cu trei catarge, toate purtând vele pătrate. A fost construită la Gdansk în 1987 şi are baza în Sankt Petersburg. Are 109 metri lungime, 14 metri lăţime şi un deplasament de 2385 de tone. Este, la rândul ei, o navă foarte rapidă. Mir este câştigătoarea mai sus menţionatei regate din 1992.





Nadejda (Speranţa) este o altă fregată sub pavilion rusesc. A fost lansată la apă în 1991 la Gdansk. Are aproximativ acelaşi design şi dimensiuni similare cu Mir: 108,6 metri lungime, 14 metri lăţime şi un deplasament de 2385 de tone. Îşi are baza în portul Vladivostok, la Oceanul Pacific. Ceea ce înseamnă că a ocolit lumea, pentru a ajunge la Constanţa. Se pretinde că ar fi atins o viteză maximă de 18 noduri - cam 32 km/h (neomologată oficial), adică extrem de mult pentru un velier mare.



Kruzenstern este o barque cu patru catarge sub pavilion rusesc, cu baza în portul Kaliningrad (fost Konigsberg - Prusia Orientală, Germania), unde este o enclavă şi o bază navală a Rusiei la Marea Baltică. De altfel, nava este şi ea de origine germană. Barque este un velier de mari dimensiuni, cu minim trei catarge (cel mai mare construit vreodată a avut cinci), dintre care doar primele 2 (sau 3, după caz) au vele pătrate. A fost construită în 1926 de o companie germană de transport naval, primind numele de Padova. După al Doilea Război Mondial, a fost cedată URSS sub formă de reparaţii de război. Ocazie cu care a fost şi rebotezată cu numele unui navigator şi explorator rus (ironia istoriei) de origine germană -Adam Johann von Krusenstern.
Kruzenstern este al doilea cel mai mare velier în activitate din lume, după Sedov - altă navă rusească confiscată de la nemţoi după răzbel. Iniţial se numea Commodor Johnsen, iar sovieticii au rebotezat-o tot după numele unui explorator - Gheorghi Sedov, mort în 1914, în timpul unei expediţii în Arctica. Are 117,5 metri lungime, 15 metri lăţime şi un deplasament de 7300 tone.





Bricul Mircea nu este, în realitate, un bric, ci o barque cu trei catarge. A rămas în memoria colectivă drept bric din cauza predecesorului, construit în 1882 în Anglia, integral din lemn. Acela era într-adevăr un bric cu două catarge; tot navă şcoală şi tot Mircea botezată. A fost decomisionată la începutul anilor '40, dar fără să fie scoasă efectiv din uz. În 1944 aviaţia sovietică l-a torpilat în timp ce se afla retras pe Dunăre. Avea o lungime de 36 de metri, lăţimea de 7,6 metri şi un deplasament de 232 de tone.
Actualul velier a fost construit în 1938 (intrat în exploatare în 1939) la Hamburg, Germania. A servit drept navă şcoală a marinei române, până în 1941, când, în condiţiile intrării României în război împotriva URSS, a fost retrasă pe Dunăre lângă Brăila. În septembrie 1944, a fost confiscată de sovietici. După numeroase intervenţii ale autorităţilor române, Mircea a fost returnat în mai 1946. A continuat să-şi servească rolul, până în 1959, când s-a pus problema dezafectării sale, pe fondul reducerii flotei militare romane. La intervenţia conducerii marinei militare, nava nu a fost casată, dar a fost transformată în navă-bază şi a vegetat în port mai mulţi ani. Abia este reparată şi modernizată în 1966, tot la Hamburg. Pe drumul către Hamburg, a fost surprins în Golful Biscaya (celebru în lumea navală ca un cal breaz pentru toanele sale) de una dintre cele mai puternice furtuni ale secolului. După două zile de luptă cu valurile a fost adus la Brest de două remorchere franceze. Remarcabil că, deşi avea un echipaj minim şi nu mai navigase de 7 ani, Mircea a reuşit să supravieţuiască unei furtuni care a scufundat alte 40 de nave.
În 1994, activitatea neîntreruptă ca navă şcoală şi multele voiaje de lungă durată au făcut necesare noi reparaţii. Prin decizie politică s-a decis ca lucrările să se execute la Brăila. Din păcate, deşi de bună calitate, reparaţiile şi modernizarea navei s-au făcut în stil românesc, în haos şi lipsă de fonduri. Astfel că abia în 2002 Mircea a navigat din nou, executând an de an marşuri de antrenament şi participând la diferite regate în Europa şi peste Atlantic.
Are 82 de metri lungime, 12 metri lungime, un deplasament de 1844 de tone şi este considerată una dintre cele mai elegante nave din clasa ei. Cei 130-150 de cadeţi de la bord au nevoie de aproximativ o oră şi jumătate pentru a ridica toate pânzele (acţiune realizată exclusiv manual), însă recordul atins anul acesta de Ziua Marinei ar fi fost 35 de minute, după unul dintre cadeţi (20 după altul, dar toţi ştim că marinarilor le place să se laude).





Cadeţii ruşi se antrenează pentru defilare.

Cadetele din Rusia sunt foarte drăguţe (pentru partea feminină, colegii lor sunt "bine" şi ei).

Şi nici polonezele nu sunt mai prejos (Mircea are la bord 15 cadeţi polonezi într-un program de schimb de experienţă).

Niciun comentariu: