Napoli este
capitala regiunii Campania şi al treilea oraş italian ca mărime, după Roma şi
Milano. Are ceva peste 960.000 de locuitori în oraşul propriu-zis şi încă vreo
3 milioane în aria metropolitană.
Napoli este una
dintre cele mai vechi aşezări permanent locuite din lume Însă, deşi urme de locuire au fost găsite încă din
perioada neolitică, doar după venirea grecilor, în sec. 9-8 î.Hr., aşezarea
capătă importanţă. La început, navigatorii greci au întemeiat un mic port de
tranzit pe insula Megarida din Golful Napoli (pe ea se ridică azi Castel dell’Ovo şi nu mai este chiar insulă, un dig o
leagă de ţărm). Aşezarea devine în scurt timp un oraş-port înfloritor sub
influenţa şi dominaţia puternicei cetăţi greceşti Siracuza din Sicilia. De pe
mica insulă se extinde pe continent şi îşi ia numele de Neapolis (Oraşul Nou). Liderii
săi au simţit din start de pe unde bate vântul în peninsula italiană – dinspre
Roma, evident – şi au acţionat ca atare. În sec. 3 î.Hr., în timpul primului
război punic, s-au aliat cu Roma împotriva Cartaginei, urbea de pe cele 7
coline având un preţios sprijin din partea flotei napoletane. Aceeaşi poveste
s-a petrecut şi cu ocazia celui de-al doilea război punic. Napoli a fost
singurul oraş din Campania ce a pariat pe romani, chiar şi atunci când Hanibal
se zbânţuia în voie prin peninsulă. Faptul n-a fost trecut cu vederea de SPQR,
care, după ce Scipio Africanul le-a ţinut cartaginezilor o lecţie practică pe
teme de strategie (la Zama în 202 î.Hr.), i-a „îngropat” pe napolitani în onoruri
şi privilegii.
Din aceleaşi considerente, grecoteii s-au aliat cu romanii, pe când
aceştia aveau ceva de împărţit cu samniţii. Prin „ceva”, urmaşii lupoaicei
înţelegeau teritoriile samnite, pe care nu doreau chiar să le împartă, cât mai
ales să şi le însuşească cu totul. De data asta, deşi socoteala de acasă a
napolitanilor referitoare la o zdrobitoare victorie a legiunilor s-a dovedit
corectă, realitatea din târg le-a cam ieşit pe nas. Mai întâi, samniţii le-au
demonstrat că sunt situaţi geografic mai aproape decât romanii şi se pot mişca
mai repede decât respectivii. Ca atare, au ocupat Neapolis şi le-au arătat pe
viu (mă rog, un fel de-a spune) locuitorilor ce părere au dumnealor despre
aliaţii duşmanilor lor. Ulterior, întrucât samniţii nu dădeau semne că au de
gând să părăsească de bună voie aşa un oraş înfloritor şi cu bune perspective
de viitor, romanii s-au simţit datori să-l „elibereze” printr-un asediu
devastator. După care, au explicat localnicilor că nu le pot garanta libertatea
de la distanţă, aşa că le-au suspendat-o de tot şi au transformat cetatea
într-o colonie romană. Totuşi, datorită imensului respect, pe care romanii îl
purtau culturii greceşti, considerată deschis şi fără fasoane superioară celei
proprii, oraşul a rămas, aproape în întreaga perioadă romană, în esenţă unul
grec (instituţii şi tradiţii greceşti, greaca drept limbă oficială, etc.).
După prăbuşirea
Imperiului Roman de Apus – în anul 476 - Napoli a fost încorporat în regatul
italian condus de scirul Odoacru, apoi, după ce ostrogotul Teodoric i-a demonstrat
susnumitului cam ce încredere poţi avea într-un aliat (tot) barbar germanic,
din regatul ostrogot. În sec. 6, împăratul bizantin Iustinian a decis că era
timpul ca Italia să revină în sânul imperiului şi, ca urmare, Napoli a cunoscut
dubioasa plăcere de a fi unul dintre oraşele cele mai râvnite, trecând în
câţiva ani în mâinile bizantinilor, fiind recucerit de ostrogoţi, apoi reluat
de imperiali.
Ţinând cont de
dubla moştenire greco-romană, oraşul, a devenit iniţial teritoriu bizantin
autonom (exarhat), apoi, prin sec. 8-9, un ducat cvasi independent. Relaţiile
preferenţiale cu Constantinopolul au fost păstrate, deşi, pentru orice
eventualitate, ducele Ştefan II a recunoscut şi suzeranitatea papei, iar
urmaşul său şi pe a împăratului franc Carol cel Mare. La urma-urmei,
autoritatea imperială bizantină era la ceva distanţă, spre deosebire de numeroşii inamici
mai apropiaţi, care luau bine aminte la darurile greceşti: neamul germanic al
longobarzilor (care au cucerit Italia de nord în sec. 6-7), ducatele vecine din
Campania (şi mai ales ducatul de Capua, duşman ireductibil al napolitanilor)
sau chiar arabii, care au cucerit şi jefuit oraşul pe la jumătatea sec. 9. Din
acest moment, Napoli devine independent de drept şi de fapt, lămurindu-se cam
ce greutate poartă promisiunile imperiale sau papale. În schimb, s-a preferat
angajarea de mercenari normanzi. Aceştia au avut victorii peste victorii,
controlând destul de repede cizma italiană în partea ei sudică. Până acolo,
încât au decis că, decât să cedeze vastul teritoriu unui ducat insignifiant,
mai bine păstrează ei totul. În 1137, Napoli, şi cu el toată Italia de sud sunt
cucerite de Roger II (care se proclamase rege al Siciliei). Împreună cu
Sicilia, aceste teritorii vor forma Regatul Siciliei, cu capitala la Palermo.
Din sec. 12,
Napoli a schimbat mai multe stăpâniri, însă trecerile de sub o dominaţie sub
următoarea s-au realizat în general paşnic, fără a dăuna dezvoltării oraşului.
După stingerea dinastiei normande, Regatul Siciliei revine împăraţilor germani
din casa de Hohenstaufen. Dintre aceştia, Frederic II a acordat o atenţie
deosebită oraşului, fondând aici cea mai veche universitate de stat din Europa
(dacă n-o socotim şi pe cea din Constantinopol). Frederic II s-a aflat într-un
conflict continuu cu papalitatea, pe care a iritat-o în toate modurile care i-au trecut prin minte - şi era recunoscut în epocă pentru imaginaţia sa bogată. Astfel, a reuşit să fie excomunicat de un papă pentru că nu a vrut să
plece în cruciadă, ca, mai apoi să fie din nou excomunicat de următorul papă pentru că
a plecat în cruciadă (doar că, în loc să lupte cu „necredincioşii”, a preferat
să încheie o înţelegere cu sultanul Egiptului, prin care musulmanii şi
creştinii să aibă acces liber şi egal în Ierusalim). Pentru siguranţă, a mai fost ecomunicat şi a treia oară sub acuzaţia de erezie şi
vrăjitorie.
După moartea împăratului, papa l-a sprijinit pe Carol de Anjou, fratele
regelui Franţei Ludovic IX cel Sfânt, să preia regatul. Carol, însă, a avut
proasta idee să-l antagonizeze pe împăratul bizantin Mihail VIII, cu al cărui
sprijin regele Aragonului (jumătatea estică a Spaniei) Petru III cucereşte
Sicilia. Din acest moment, Napoli devine un regat separat. În secolele
următoare, Regatul de Napoli devine tot mai prosper. Oraşul atrage negustori şi
bancheri din Pisa, Genova şi Amalfi, Toscana, Franţa, Germania şi Ţările de
Jos. Atrage unii dintre cei mai importanţi artişti şi oameni de litere ai
epocii, precum Petrarca şi Giotto. Atrage, de asemenea, şi atenţii nedorite. În
sec. 14, oraşul a fost cucerit în mai multe rânduri de Ludovic cel Mare de
Anjou, regele Ungariei. Niţel mai la vale, se produce o invazie
aragoneză.Ultimul angevin este alungat şi Regatul de Napoli, ca şi cel al
Siciliei revine regelui Aragonului, dar îşi păstrează autonomia.
Pe la sfârşitul
sec. 15, regalitatea franceză (recte Carol VIII şi Ludovic XII) anexează statul napolitan, doar pentru a-l pierde în faţa spaniolilor. Din 1503 până în 1714,
Napoli face parte din Regatul Spaniei, fiind condus de un vicerege. În ciuda
distrugerilor suferite în asediile franceze, combinate cu diverse epidemii,
stăpânirea spaniolă aduce o prosperitate neatinsă până atunci. Aduce şi
inchiziţia, dar, de, orice plus are şi minusurile lui. În sec. 17, Napoli era
al doilea oraş ca mărime şi bogăţie din Europa, după Londra. Deasemenea, era un
important centru cultural în perioada barocă, atrăgând artişti precum
Caravaggio sau Bernini.
După 1714,
stăpânirea spaniolă se încheie. Napoli devine un regat independent, condus de o
dinastie derivată dintr-o ramură cadetă a Bourbonilor spanioli. În 1799, pentru
câteva luni, Napoleon proclamă aici Republica Parthenopeană. După câţiva ani,
devenit între timp împărat şi nemaiagreând ideile republicane, corsicanul a
cadorisit tronul napolitan fratelui său, Joseph Bonaparte, apoi mareşalului
Murat.
După prăbuşirea
lui Napoleon, prin Tratatul de la Viena din 1815, Napoli şi Sicilia sunt
reunite formând Regatul celor Două Sicilii, sub vechea dinastie a Bourbonilor.
Toată povestea s-a încheiat în 1860, când expediţia condusă de Giuseppe
Garibaldi a desfiinţat statul napolitan, care devine parte a Regatului Italiei.
Azi Napoli este o combinaţie a tuturor contrastelor posibile. Deşi a
patra economie urbană a Italiei (după Roma, Milano şi Torino), a fost lovit
greu de criza economică. Mai ales că fenomenul corupţiei este aici (patria
Camorrei, da?) mai ridicat decât în România (da, se poate şi mai rău; iar în
Sicilia e şi mai grav decât la Napoli). Oraşul are zgârie nori şi clădiri
frumoase – mai ales în centrul istoric, care este cel mai mare din Europa (1700
ha) şi trecut pe lista monumentelor UNESCO. Dar şi o groază de blocuri
dărăpănate. Când am mers către Pompei, am trecut printr-un cartier faţă de care
Zăbrăuţi are figură de Riviera. De fapt, chiar şi în centrul istoric sunt o
groază de clădiri aflate în diferite stadii de dărâmare. Am văzut superbe
biserici baroce închise şi pe ale căror acoperişuri creşteau tufişuri. Şi
gunoaie peste tot locul. Multe gunoaie.Dar turismul este în floare, aşa că să nu vă închipuiţi că preţurile sunt mici. Întrucât centrul istoric este mare şi sunt multe lucruri care merită văzute, e nevoie de o perioadă mai lungă de şedere în oraş (noi am avut la dispoziţie doar o zi). Pentru că cel mai bine e să faci totul pe jos. Nu numai pentru numeroasele monumente, dar şi pentru că transportul public e varză. Ceea ce numesc ei metrou sunt de fapt mai multe linii de tren, care merg atât pe sub oraş, cât şi la suprafaţă, dar nu prea se intersectează. Staţiile de autobuz sunt mai lungi decât o zi de post (de aia din Săptămâna Mare), iar autobuzele vin din an în Paşti (ca să păstrez metafora). Noi am aşteptat după un autobuz 45 de minute, în condiţiile în care eram în a doua staţie de la capăt. Cât despre mersul pe jos, în Napoli nu e neapărat necesar să facă piciorul frumos. Aici, dacă nu eşti atent, e prea posibil să-l facă ţăndări, dimpreună cu restul organismului. Regulile de circulaţie par a nu fi chiar „reguli”, cât mai degrabă recomandări. În afară de respectarea culorilor semaforului (dar numai de maşini, nu şi de pietoni), toate celelalte sunt încălcate cu nonşalanţă, cu nesimţire chiar, la doi paşi de maşina poliţiei de circulaţie, care nu reacţionează în niciun fel. Aşa că, dacă nu vedi pe unde mergi în Napoli, poi e destul de posibil să mori.
Vedere de pe Castel Nuovo.
Biserica San Nicola al Nilo. Caracteristic pentru multe biserici din Napoli: sunt supraînălţate, iar la parter au prăvălii. Altfel, era închisă. De fapt, părea scoasă din uz.
Biserica Sfinţii Filippo şi Giacomo. Tot închisă.
"Metroul".
Exact. Tanti din dreapta a adus chestii pentru careva de la etaj. Care, ca să nu coboare, le ridică cu găleata.
Celebrele străduţe cu sârme de rufe.
Pulcinella (sau Pulcinello, ori, cum îl ştim pe filieră franceză, Polichinelle) este un personaj important în comedia dell'arte şi un simbol al oraşului.
Universitatea
Ca să ne aducă aminte de casă.
Vittorio Emanuale II
Umberto I
Aşa cum Milano are Galeriile Vittorio Emanuele, în Napoli există Galeriile Umberto I. Se aseamănă destul de bine, dar construcţia milaneză e mult mai mare. Şi mai decorată.
Exact. Tanti din dreapta a adus chestii pentru careva de la etaj. Care, ca să nu coboare, le ridică cu găleata.
Celebrele străduţe cu sârme de rufe.
Pulcinella (sau Pulcinello, ori, cum îl ştim pe filieră franceză, Polichinelle) este un personaj important în comedia dell'arte şi un simbol al oraşului.
Universitatea
Ca să ne aducă aminte de casă.
Vittorio Emanuale II
Umberto I
Aşa cum Milano are Galeriile Vittorio Emanuele, în Napoli există Galeriile Umberto I. Se aseamănă destul de bine, dar construcţia milaneză e mult mai mare. Şi mai decorată.
În portul turistic era trasă la chei Liberty of the Seas, a doua navă de croazieră ca mărime construită vreodată. Are 154.000 de tone, 339 metri lungime, 18 punţi, o viteză maximă de 21 noduri (cam 40 km/h), o capacitate de 4600 călători + 1300 membri ai echipajului şi două surori gemene: Freedom of the Seas şi Independence of the Seas.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu