marți, 27 august 2019

Florenţa (9)

Galeria Uffizi este cel mai mare muzeu de artă din Florenţa şi, totodată, unul dintre cele mai mari muzee de artă din lume. De fapt, este de departe cel mai mare muzeu în ceea ce priveşte arta Renaşterii italiene din lume; ţinând cont că Renaşterea a luat naştere aici. Valoarea monetară a lucrărilor, atât cele expuse, cât şi cele din depozite (şi care le depăşesc simţitor ca număr pe primele) probabil întrece PIB-ul SUA pe un an. Şi mă refer la cele cărora li s-a putut atribui un preţ. Unele sunt pur şi simplu inestimabile.
Clădirea în formă de "U" lung a fost construită de Giorgio Vasari, arhitectul preferat al marelui duce Cosimo I de Medici. Edificiul urma să adăpostească birourile sau oficiile (uffizi în italiană) administraţiei Marelui Ducat al Toscanei, de unde şi numele. Trebuie spus că Vasari a fost printre primii arhitecţi care au inclus în clădirile lor holul din care se ajunge în celelalte încăperi, în locul tradiţionalelor clădiri-vagon.
Uffizi a devenit muzeu din 1765, după ce ultima reprezentantă a dinastiei, Anna Maria Luisa de Medici, a donat oraşului comorile de artă strânse de strămoşii ei.





Fecioara cu Pruncul pe tron, Cimabue (c. 1290-1300). Cimabue a fost primul mare pictor florentin. Se crede că a fost maestrul lui Giotto.

Fecioara cu Pruncul şi sfinţi, Giotto di Bondone (c. 1295-1300). Giotto a fost primul pictor care s-a rupt de tradiţia artistică bizantină, punând bazele apariţiei curentului renascentist. A fost cel mai mare pictor al sec. 14, mulţi alţii copiindu-i stilul.

Fecioara cu Pruncul pe tron (Madonna Rucellai), Duccio di Boninsegna (1285). Duccio a fost cel mai mare pictor sienez din sec. 13-14. A pus bazele şcolii de pictură gotică din Siena, caracterizată de sensibilitate, figuri graţioase cu ochi alungiţi şi culori extraordinare.

Bunavestire, Simone Martini (1333). Elev al lui Duccio, Simone Martini a fost o figură majoră a Şcolii sieneze. Operele sale au influenţat major dezvoltarea curentului Goticului târziu.

Fecioara cu Pruncul, Pietro Lorenzetti (c. 1340). De asemenea artist major din Siena.

Scene biblice şi sfinţi, Pietro Lorenzetti (c. 1335-1340).

Scene din viaţa Sf. Nicolae, Ambrogio Lorenzetti (c. 1327-1332). Fratele celui de sus, alt mare pictor sienez.

Poliptic cu sfinţi, Giovanni da Milano (c. 1360-1365). Născut la Milano, şi-a atins maturitatea artistică la Florenţa.

Fecioara cu Pruncul şi sfinţi, Bernardo Daddi (1335). Cel mai mare pictor florentin din generaţia sa, Bernardo Daddi s-a desprins de tradiţiile gotice, fiind un precursor al Renaşterii.

Încoronarea Fecioarei, Lorenzo Monaco (1416). Pictor sienez, activ la Florenţa, important reprezentant al curentului gotic.

Adoraţia magilor, Lorenzo Monaco (1420).

Fecioara cu Pruncul şi sfinţi, Agnolo Gaddi (c. 1375-1385). Pictor gotic din Florenţa.

Adoraţia magilor, Gentile da Fabriano (1423). Unul dintre ultimii mari maeştri ai goticului.

Fecioara cu Pruncul, Masaccio (c. 1426). Masaccio este considerat primul pictor adevărat al Renaşterii.

Adorarea Pruncului, Filippo Lippi (c. 1463). Filippo Lippi a fost unul dintre cei mai influenţi pictori ai Renaşterii florentine. El a introdus un stil propriu, caracterizat de figuri frumoase, deosebit de graţioase. Călugăr, a reuşit să sucească minţile unei tinere călugăriţe. Din fericire pentru noi, căci fiul său, Filippino a fost, la rândul său, un mare artist. Filippo a fost şi un bun profesor. Între elevii săi s-au numărat, Filippino Lippi şi Sandro Botticelli, care i-au dus stilul mai departe.

Adorarea Pruncului, Filippo Lippi (c. 1455).

Federico da Montefeltro, duce de Urbino şi soţia sa, Battista Sforza, Piero della Francesca (c. 1472-1475). Della Francesca a fost un mare pictor renascentist care şi-a dezvoltat un stil propriu. A excelat şi în geometrie, ale cărei principii le-a aplicat deseori în operele sale.

Bătălia de la San Romano, Paolo Ucello (c. 1430-1435). Ultimul mare pictor al curentului gotic.


Sfinţii Vincent, Iacob şi Eustaţiu, Antonio del Pollaiolo (c. 1466-1467). Del Pollaiolo a fost un pictor, sculptor, bijutier şi gravor florentin.

Adoraţia magilor, Sandro Botticelli (c. 1490-1500). Botticelli a fost unul dintre cei mai mari pictori ai Renaşterii florentine. La Uffizi există o cameră dedicată exclusiv lui. Din păcate, spre sfârşitul vieţii, a intrat sub influenţa lui Savonarola şi şi-a ars o parte a lucrărilor fără caracter religios.

Bunavestire, Sandro Botticelli (c. 1489-1490).

Fecioara în slavă, Sandro Botticelli (c. 1483). Se crede că pentru Fecioară a pozat Lucrezia Tornabuoni (soţia lui Piero de Medici), iar cei doi îngeri din stânga jos, care ţin cartea, ar fi fiii săi Giuliano şi Lorenzo Magnificul.

Naşterea lui Venus (c. 1484-1496) este una dintre cele mai celebre picturi din lume.

Primavera (c. 1478-1480) este o altă pictură a lui Botticelli cunoscută de toţi.

Adoraţia magilor, Ghirlandaio (1487).

Adoraţia păstorilor (Altarul Portinari), Hugo van der Goes (c. 1476-1478). Van der Goes a fost unul dintre cei mai talentaţi şi originali pictori ai Renaşterii flamande.

Portret de bărbat, Hans Memling (c. 1475-1480). Unul din maeştrii importanţi ai Renaşterii flamande.

Adam şi Eva, Lucas Cranach cel Bătrân (1528). Maestru al Renaşterii germane.

Fecioara cu Pruncul, Albrecht Durer (1526). Durer este considerat cel mai mare artist renascentist german.



Fecioara cu Pruncul, Matteo di Giovani (c. 1460-1470). Pictor renascentist din Siena.

Fecioara cu Pruncul, Jacopo Bellini (1450). Jacopo Bellini este unul dintre iniţiatorii curentului renascentist veneţian. A fost maestrul fiilor săi, Giovanni şi Gentile, precum şi al ginerelui său, Andrea Mantegna, toţi trei pictori renumiţi.
Jelirea lui Iisus, Giovanni Bellini (c. 1500-1506). Pictor renascentist veneţian.

Sf. Ieronim în deşert, Giovanni Bellini (c. 1480-1485).

Scene din viaţa lui Iisus, Andrea Mantegna (c. 1463-1464). Mantegna s-a numărat printre cei mai semnificativi pictori ai Renaşterii veneţiene.

Fecioara cu Pruncul şi sfinţi, Pietro di Niccolo Duia (c. 1510-1520). Pictor renascentist veneţian.

Fecioara cu Pruncul, Cima da Conegliano (1504). Pictor de mare valoare al Renaşterii veneţiene.

Portretul lui Evanghelista Scappi, Francesco Francia (1505). Pictor renascentist din Bologna.

Bunavestire, Melozzo da Forli (c. 1460-1465). Cel mai important membru al şcolii de pictură din Forli, din păcate s-au păstrat puţine lucrări ale sale.


Fecioara cu Pruncul şi îngeri, Cosimo Rosselli (c. 1468-1470). Pictor renascentist florentin.

Pieta, Pietro Vannucci, zis Il Perugino (1493). Născut în Umbria, şi-a atins maturitatea artistică la Florenţa, unde l-a avut maestru pe Verrocchio. Cel mai talentat ucenic al lui a fost Rafael.

Sf. Ieronim penitent, Fillippino Lippi (c. 1493-1495).

Adorarea Pruncului, Fillippino Lippi (c. 1478-1480).

Perseu eliberând-o pe Andromeda, Piero do Cosimo (c. 1510-1515). Pictor renascentist florentin specializat în lucrări cu subiecte mitologice.

Adorarea Pruncului, Lorenzo di Credi (c.1505). Elev al lui Verrocchio, a fost, de asemenea, un mare pictor florentin al Renaşterii.

Sfânta Familie, Luca Signorelli (c. 1485-1490). Pictor toscan născut la Cortona, a fost ucenicul lui Piero della Francesca.

Artă romană, sec. 2 d.Hr.


Sfânta Familie (Doni Tondo), Michelangelo (1507). Este singura pictură de mici dimensiuni a lui Michelangelo păstrată până în prezent.




Venus şi Adonis, Jacopo Robusti, zis Tintoretto (c. 1575-1585). Tintoretto a fost unul dintre cei mai mari maeştri ai manerismului veneţian.

Sfânta Familie, Agnolo di Cosimo, zis Bronzino (1540). Pictor manierist florentin, specializat în special în portrete de curte.

Portretul Biei de Medici, Bronzino (1542).

Madona cu Sticletele, Rafael Sanzio (c. 1505-1506).

Masacrul inocenţilor, Daniele da Volterra (1557). Pictor maniersit toscan, elev al lui Michelangelo.

Fecioara cu Pruncul, Perin del Vaga (c. 1535-1540). Pictor renascentist florentin, elev al lui Rafael.

Fecioara cu Pruncul şi sfinţi, Benvenuto Tisi, zis Garofalo (c. 1500). Membru al şcolii de pictură renascentistă din Ferrara.

Alegoria lui Hercule, Dosso Dossi (c. 1540-1542). Cel mai important membru al şcolii ferrareze.

Venus şi Adonis, Sebastiano del Piombo (1512). Pictor manierist veneţian activ în special la Roma.

Flora, Tizian Vecellio (1515). Tizian  a fost cel mai important artist veneţian din sec. 16 şi unul dintre cei mai mari pictori din istorie.

Venus din Urbino, Tizian (1538).

Botezul lui Iisus, Andrea del Verrocchio (c. 1470-1475). Important pictor renascentist florentin. Îngerul din stânga a fost pictat de Leonardo da Vinci, la vremea aceea elev al lui Verocchio.

Bunavestire, Leonardo da Vinci (c. 1472).

Venus, Annibale Carracci (1587). Originari din Bologna, fraţii Annibale şi Agostino, împreună cu vărul lor, Ludovico Carracci au fost printre cei mai importanţi iniţiatori ai curentului Baroc.

Adorarea Pruncului, Gerrit van Honthorst, zis Gherardo delle Notti (1619). Pictor baroc olandez, cunoscut pentru jocurile sale de lumini şi umbre.

Împăratul Carol V, Antoon van Dyck (c. 1621-1627). Unul dintre cei mai importanţi pictori baroci flamanzi (belgieni), activ de asemenea în Italia şi la Curtea regală engleză.

Iudita şi Holofern, Pieter Paul Rubens (c. 1626-1634). Cel mai mare artist al Barocului flamand şi unul dintre cei mai mari colorişti din istorie.

Portretul unui tânăr, Rembrandt van Rijn (1639). Rembrandt a fost cel mai mare pictor baroc olandez din sec. 17 ("Secolul de aur" olandez) şi unul dintre cei mai mari artişti ai istoriei artei. Constant este comparat cu şi considerat egalul lui Rubens (dar practicând un cu totul alt stil).










Niciun comentariu: